یک نرم افزار جدید که می تواند سکته مغزی و دمانس را با دقت بیشتری پیش بینی کند

17 مه 2018 - یک فناوری پیشگام میتواند به شناسایی علائم اولیه ی بیماری عروق خونی کوچک[1] (SVD) که ممکن است منجر به دمانس و سکته شود، کمک کند.
این نرم افزار جدید که بسیار دقیق به نظر می رسد، می تواند در زندگی افراد مبتلا به دیابت تفاوت بسیار زیادی را ایجاد کند زیرا دیابت همانند افزایش سن و فشار خون بالا می تواند SVD را تسریع کند.
محققان امپریال کالج لندن که این نرم افزار را توسعه داده اند، آن را در مطالعه ای با استفاده از داده های اسکن مغزی(CT) 1082 نفر را که در بین سال های 2000 تا 2014 دچار سکته مغزی شده بودند، آزمایش کردند.
این تکنولوژی، SVD را شناسایی کرده و نمره ای را ارائه می دهد، که نشان دهنده ی میزان آسیب های عروقی است.نتایج این تحقیق نشان داد که این نرم افزار در 85 درصد موارد عاری از خطا است.
دکتر Paul Bentley، نویسنده ی اصلی و مدرس بالینی امپریال کالج لندن، گفت: این برای اولین بار است که روش های یادگیری ماشین(هوش مصنوعی) قادر به اندازه گیری دقیق نشانگری برای بیماری عروق خونی کوچک در بیمارانی می باشد که دچار سکته یا اختلال حافظه شده اند.
دکتر Bentley افزود:تکنیک ما دارای دقت بالایی است و با نتایج بدست آمده از اسکن ام آر آی که استاندارد طلایی تشخیصی است، سازگاری دارد. این تکنولوژی می تواند منجر به درمان و مراقبت بهتر از بیماران شود.روش فعلی تعیین SVD متکی به تشخیص پزشکان و بر اساس مشاهده ی بصری تغییرات ماده ی سفید مغز در اسکن MRI یا سی تی اسکن است.با این حال، تعیین دقیق میزان گسترش آسیبهای عروقی بر اساس اسکن های MRI یا سی تی اسکن مشکل است.
دکترBentley افزود: روش های فعلی برای تشخیص بیماری از طریق اسکن MRI یا سی تی اسکن می تواند موثر باشد، اما برای پزشکان تشخیص شدت بیماری از طریق بررسی اسکنها توسط چشم دشوار باشد. اهمیت روش جدید ما اینست که اجازه می دهد تا اندازه گیری شدت بیماری بطور دقیق و خودکار صورت گیرد. همچنین این تکنولوژی دارای برنامه هایی برای تشخیص گسترده و نظارت بر زوال عقل یا دمانس، و نیز تصمیم گیری های اضطراری در سکته مغزی است.
پروفسور Joanna Wardlaw، سرپرست علوم تصویربرداری مغزی در دانشگاه ادینبورگ، افزود: این اولین گام در ساخت ابزاری برای خواندن اسکنهای مغزی است که می تواند مجموعه ی بزرگی از داده های روتین اسکنهای مغزی را آنالیز کند، ما امیدواریم که پس از تحقیقات بیشتر بتوانیم از این تکنولوژی برای ارزیابی بیمارانی که به دلیل سکته ی مغزی در بیمارستان پذیرش می شوند، استفاده کنیم. یافته های این تحقیق در مجلهRadiology   منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/may/new-software-can-predict-stroke-and-dementia-more-accurately-92027789.html

 



[1]small vessel disease